Heb je te veel of te weinig maagzuur?

Geplaatst op: 19 mei 2017

Heb je te veel of te weinig maagzuur?

Een teveel aan maagzuur komt eigenlijk alleen voor bij mensen met heel veel stress. Te veel maagzuur kan een voorloper zijn van een maagzweer.
De meest voorkomende symptomen zijn:

  • maagpijn
  • zure smaak in de mond
  • brandend maagzuur bij het liggen
  • diarree
  • veel transpiratie en warmte-aanvallen
  • veel boeren
  • slikken gaat moeizaam
  • historie van maagzweren of gastritis of andere ontstekingen in je lichaam

Zoals gezegd komt een te weinig aan maagzuur veel vaker voor.
De meest voorkomende symptomen hiervan zijn:

  • slechte adem, slechte lichaamsgeur
  • veel boeren en oprispingen
  • opgeblazen, zwaar, vol gevoel na het eten
  • vermoeidheid (ook geestelijk, denk ook dus aan depressieve klachten)
  • brandend maagzuur
  • moeilijk wakker worden, zwaar gevoel
  • verstoorde spijsvertering
  • gasvorming
  • misselijkheid
  • weinig tot geen transpiratie
  • maag raakt makkelijk van streek, maagpijn
  • overgeven

Als je over het algemeen het gevoel hebt dat het verteren van je voedsel een zwaar en moeizaam proces is, dan kan een tekort aan maagzuur het probleem zijn. Voel je je over het algemeen vermoeid en heb je gebrek aan energie, dan zal je waarschijnlijk ook te weinig maagzuur produceren. Het produceren van maagzuur is namelijk een proces dat veel energie vraagt van je lichaam.

Wat te doen bij te brandend maagzuur?

Ouder worden en te veel stress zijn twee belangrijke oorzaken van te weinig maagzuur. Maar ook het regelmatig gebruiken van aspirines of andere medicijnen, een overgevoeligheid voor suikers of gluten of andere voedingsmiddelen en over het algemeen een tekort aan vitale bouwstoffen in het lichaam. Hieronder in willekeurige volgorde enkele tips waarvan je er vandaag al enkele kunt toepassen:

  • Voeg Keltisch zeezout of sole toe aan je menu. Zout is natriumchloride, de chloride gaat naar je maagzuur.
  • Voeg zuren als appelazijn of gefermenteerde groentes zoals zuurkool toe aan je menu.
  • Eet voeding met betaïne zoals bieten, broccoli, spinazie, vis en peulvruchten. Betaïne kan je maag helpen om meer maagzuur te produceren.
  • Vermijd de producten zoals suikers, koffie, koolzuurhoudende dranken en alcohol. Maar ook uien, chocola, pepermunt en alles waar je gevoelig voor bent.
  • Eet liever zes keer per dag een beetje dan drie keer per dag veel, eet op vaste tijdstippen.
  • Eet niet te koud of te heet en vooral niet te sterk gekruid voedsel.
  • Drink niet tijdens het eten of vlak na het eten. Dit verdunt het maagzuur.
  • Eet niet kort voor of na een lichamelijke inspanning. Geef je lichaam eerst even rust.
  • Kauw je voedsel tot het als appelmoes is in je mond. Goed kauwen is heel belangrijk! Neem de tijd om te eten.
  • Probeer af te vallen als je echt overgewicht hebt. Draag geen knellende kleding.
  • Vermijd als het kan pijnstillers en ontstekingsremmers zoals Aspirine, Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen. Paracetamol kan wel.
  • Probeer stress te omzeilen, eet niet op momenten van veel stress.
  • Zoek en vind ontspanning zoals wandelen, yoga of meditatie. Overvraag jezelf niet.
  • Zet het hoofdeinde van je bed wat hoger als je er ’s nachts last van hebt (of gebruik kussens)
  • Drink gemberthee of voeg verse gember toe aan je favoriete thee, gember ondersteunt je spijsverteringsstelsel.

Tot slot: heb je veel last neem dan bij de maaltijd een orthomoleculair Betaïne supplement waarin pepsine zit. (Gebruik je medicijnen, asperine of ibuprofen overleg dan altijd eerst met een deskundige).
De gouden tip voor iedereen die worstelt met maagzuurklachten: een scheutje citroensap of appelciderazijn oplossen in een glas water en opdrinken. Dit stimuleert je maagzuur. Ook een lepel rauwe havervlokken wil nog wel eens helpen bij acute klachten van terugstromend maagzuur. Als je deze klacht houdt ga dan naar je huisarts want schade aan je slokdarm door terugstromend maagzuur moet je zien te voorkomen.

Bron: energiekevrouwenacademie.nl